UBAT HATI...BUAH HATI..

Lamanya xpost ape2 kt blog ni..setelah buat blog baru ni...malas plak nk on9 untuk blog ni..tapi, smpai 1 masa rse rndu dgn blog ni..buzy nyer..tdow pon xckup...berkhidmat untuk negara..huhu.
my hectic lifestyle....mmg pent hndle program besar2 ni..hari2 duk marah2, sumpah sini seranah sana...kotor nye hati ni kan???
bila pikir, kite ni marh2 sini sne, kite guna nafsu ker hati ker otak tu???
klaw sy nk ckp kite gna hati leh x???
sbb..hti yg mggerakkn id kite..pastu mgawal ego kite...then, kawal superego..so...yg mggerakkn diri n peragai kite adlah hati..so...jaga lh hati..jganlah sellu mkn hati..so..sy nk share lh pasal hati ni..bukan buah hati yer..buah hati tu hal no 33 (sbb suke ni tu..huhu..suke hti jer..)
hati kite msti ikhlas bile wat keje.bru kerja bleh bkerja dgn kite..



Ada 5 perkara yang boleh kita lakukan untuk nak bersihkan or nak ubatkan hati

1) baca Al-quran berserta dengan maknanya sekali


2) dirikan solat malam seperti solat tahajjud, taubat, hajat dan sebagainya


3) berzikirlah selalu


4) berbanyaklah berpuasa


5) berkumpullah dengan orang soleh




Doalah macam ni setiap hari samada selepas solat atau bila-bila masa,

YA ALLAH;
Sucikan lah hatiku, bersihkan jiwaku,
ikhlaskan aku melakukan apa sahaja keranaMU,
Kurniakan aku iman yang sempurna,akhlak yang terpuji
dan pekerti yang mulia...






Comments

Popular posts from this blog

Skim Pengakap Muda

BUKU LOG PENGAKAP KELANA