SY BAIK vs DIA JAHAT


mungkin diriku tidak sebaik dirimu..dan mungkin dirimu tidak sejahat diriku...TAPI..tidak aku membezakan jahat dan baik dirimu...
Pertamanya,terdetik untuk tulis ni sebab tgk keadaan sekeliling yg secara sedar atau x,kita selalu buat..Kita boleh membenci sesuatu kemungkaran tu,tp jgnlah smapai kita terbawak2 sehingga menjadi  mengumpat.Pernah x tgk situasi2 di berikut?
A: B, Ko tgk tu,pakai baju singkat,seluar ketat,mcm xcukup kain je aku tgk.dahla tu,rambut kaler,
    mmg xsedar diri btol la.xsedar ke semua tu boleh buat masuk neraka!
B: yela A,ko bukan x tahu,dia mmg 'liar',sosial,bebas.Family dia,trmasuk mak ayh pun 2x 5 je.
    Kalau dh mk ayh mcm tu,ape lg ank2 dia!
======================================================
A: B,tu ank pak XXXX tu.Menyampah aku tgk! siang mlm keluar dgn pakwe.xtahu malu ke dia
    ea,duk ke hulu ke hilir dgn  jantan.ntah ape yg dibuatnye pun x tahu.
B: Alah..ntah2 perut tu dah ada ec.pmpuan kalau dh bebas mcm tu,sosial,xmustahil A,nak
     buat perkara2 yg lagi x senonoh ni!
======================================================
A: pssst..B B,tu tu tgk si D tu..dh mula pakai tudung..xkeluar dgn lelaki dh..dulu dia tu sosial
     taw! Jgn hrp la nk pakai2 tudung ni,baju pun cukup2 mkn je pakai.Sembhyang pun x.Aq
 tahulah,rumet dia kwn aku!
B: Kalau D tu aku kenal sgt la. Aku rasa kejap je tu dpt btahan,bkn blh pcaya sgt org mcm tu.
    Hangat2 tahi ayam je.Lagipun xde nak herannye org mcm dia berubah,bkn baik sgt pun dulu.
THE END
Pernah x korang atau kwn2 cakap2 belakang mcm tu?Sy sgt kesal bila org buat umpatan mcm perkara2 di ats.Sebab sy tahu,kalau kita di tempat mereka yg kena tu pun,xsuka kan kalau org duk ckp2 buruk psl kita? Nak2 kalau org bukak aib kita yg lama.Hal ni sy selalu je dgr.Memang xpatut dan salah buat mcm tu.Simpan jela aib dan kelemahan shbt kita yg lama tu,dia dh berubah.Buat apa sibuk2 nak bgtahu org 'dulu dia x mcm tu.Perangai teruk je.skg tbe2 dah brubah.'.buat pe nk ungkit kisah lama?tu kan cter lama. 

Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wa sallam- dalam sebuah haditsnya:
“Tahukah kalian apakah mengumpat itu? Para sahabat menjawab, “Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu”. Beliau bersabda, “Engkau menyebut saudaramu dengan sesuatu yang ia membencinya”. Seorang sahabat bertanya, “Bagaimana jika apa yang saya katakan itu benar ada pada saudaraku itu”. Beliau bersabda, “Jika apa yang engkau katakan itu benar ada padanya maka sungguh engkau telah mengumpatnya namun jika tidak demikian maka sungguh engkau telah berdusta tentangnya”. [HR. Muslim dalam Shohih -nya (4/2001)]

Dengan demikian maka mengumpat adalah haram, baik sedikit maupun banyak.
A’isyah -radhiyallahu ‘anha-, ia berkata, “Wahai Rasulullah, cukuplah Shofiyyah itu begini dan begitu -salah satu perawi berkata, “Maksud A’isyah bahwa shofiyyah itu pendek badannya”-, maka nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda: 

لَقَدْ قُلْتِ كَلِمَةً لَوْ مُزِجَتْ بِمَاءِ الْبَحْرِ لمَزَجَتْهُ
“Sungguh engkau telah mengucapkan suatu kata yang seandainya dicelupkan ke dalam air laut, niscaya akan mengubah warnanya” [HR. Abu Dawud dalam As-Sunan (13/151)]

Syaikh Salim bin Ied Al-Hilaliy-hafizhahullah- berkata, “Dapat mengubah rasa dan aroma air laut, disebabkan betapa busuk dan kotornya perbuatan mengumpat. Hal ini menunjukkan suatu peringatan keras dari perbuatan tersebut.” [Lihat Bahjah An-Nazhirin Syarh Riyadh Ash-Shalihin (3/25)]
A’isyah -radhiyallahu ‘anha-, isteri kesayangan Nabi -Shollallahu ‘alaihi wa sallam-, tatkala ia menyebutkan keadaan aib Shofiyyah, ia ditegur oleh Nabi -Shollallahu ‘alaihi wa sallam-. Lalu bagaimana lagi dengan suatu ucapan yang lebih dari itu. Padahal Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda: 

المُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ المُسْلِمُوْنَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ
“Seorang muslim yang baik ialah orang yang kaum muslimin selamat dari lisan dan tangannya” . [HR. Al-Bukhariy dalam Shohih-nya (1/53/Al-Fath) dan Muslim dalam Shohih-nya (1/65)]
Bedasarkan kejadian yg menimpa A'isyah,jelas meskipun hanya mengatakan seseorang itu 'pendek' di belakangnya,hukumnya telah jatuh sebagai umpatan!
Ibnu Umar -radhiyallahu ‘anhu- berkata, “Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wa sallam- duduk di atas mimbar kemudian menyeru dengan suara tinggi: 

يَا مَنء أَسْلَمَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ يُفْضِ اْلإِمَانُ إِلى قَلْبِهِ لَا تُؤذُوا المُسْلِمِيْنَ وَلَا تُعَثَّرُوْهُمْ وَلَا تَتَبَّعُوْا عَوْرَاتَهُمْ . فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَةَ أَخِيْهِ المُسْلِمَ تَتَبَّعَ اللهُ عَوْرَتَهُ وَمَنْ تَتَبَّعَ اللهُ عَوْرَتَهُ يفضه وَلَوُ فِيْ جَوْفِ رَحْلِهِ
“Wahai sekalian orang yang berislam dengan lisannya, namun belum sampai ke dalam hatinya, janganlah kalian menyakiti dan mencela kaum muslimin; janganlah kalian mencari-cari aurat (aib) mereka, kerana sesungguhnya barang siapa yang mencari-cari dan menelusuri aib saudaranya, niscaya Allah akan mencari-cari aibnya. Barang siapa yang dicari aibnya oleh Allah, maka Allah akan membongkar aibnya, walaupun ia di dalam rumahnya”. [HR. At-Tirmidziy (2032), dan dihasankan oleh syaikh Al-Albany dalam Al-Misykah (5044)].
Oleh kerana itu, hendaknya setiap muslim takut terhadap bahaya mengumpat, agar kita terhindar dari siksa Allah yang pedih. Cukuplah hadits berikut membuat kita takut terhadap mengumpat. Anas bin Malik -radhiyallahu ‘anhu- berkata,  

“Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda: 
لمَاَّ عُرِجَ بِيْ مَرَرْتُ بِقَوْمٍ لَهُمْ أَظْفَارٌ مِنْ نُحَاسٍ يَخْمُشُوْنَ وُجُوْهَهُمْ وَصُدُوْرَهُمْ فَقَلْتُ مَنْ هَؤُلَاءِ يَا جِبْرِيْلُ قَالَ هَؤُلَاءِ الذِيْنَ يَأْكُلُوْنَ لحُـُوْمَ النَاسَ وَيَقَعُوْنَ فِيْ أَعْرَاضِهِمْ
“Ketika saya di-mi’raj-kan, saya melewati suatu kaum yang memiliki kuku-kuku dari tembaga yang sedang mencakar-cakar wajah dan dada mereka. Saya bertanya, “Siapakah mereka itu, wahai Jubril?” Jibril menjawab, “Mereka adalah orang-orang yang memakan daging manusia dan mencela kehormatannya”. [HR. Abu Dawud dalam As-Sunan (4878)]
Mahukah kita tergolong dlm kalangan mereka yg memakan daging saudaranya sendiri? Semoga Allah memberi hidayah dan taufik kepada kita semua agar kita mampu menjaga lisan dan menjadikan kita orang-orang yang tidak berkata-kata kecuali hanyalah kebaikan.
Sumber:
http://pbasmkps.wordpress.com/category/adab-sesama-islam/



sumber : diri ku + azlin

Comments

Popular posts from this blog

Skim Pengakap Muda

BUKU LOG PENGAKAP KELANA