Posts

Showing posts from 2013

Kisah Gadis Dobi 1

Image
Assalamualaikum...
1st day keje kat dobi berdekatan dengan kampus lama ku..
Ringkasan nya sahaja ape yang buat aku terkejut dan tersenyum

1) Wahai lelaki..kenapa lah engkau hantar jugak spender ke dobi ??
Aku begitu terharu dengan apa yang aku pegang pada hari ini..tanggal 13 September 2013, aku melihat pelbagai jenis dan corak sampingan di pakaian lelaki itu...< dah lah kena tagging tulis nama..erghhhh >

2)Wahai wanita, gadis, perempuan atau sekutu dengan nya... kenapa lah engkau hantar jugak spender dan bra mu ker dobi ???
Adakah susah untuk basuh pakaian sekecil itu... < sambil angkat pakaian tersebut guna hujung jari setengah inci..if ade yg bau hapak aku libas dengan pen yang ku catat untuk tagging > 

ok...kenangan hari ini..ku tunggu hari kedua aku keje plak..sekian...
gadis dobi yang baru belajar...

aku pitam hari 1st.. sebab xsempat nak makan + bau hapak dan kepam sekian...

Pesanan Adik Buaya 1

Mengharap kasih berpanjangan  Mengharap cinta mendatangkan bahagia Mengharap semuanya indah belaka Tapi bila ia digugati Baru kita sedar sesuatu Kasih sayang..Cinta..Bahagia..Setia.. Ia mampu berubah Walau dilimpahi dengan janji Tapi kasih sayang..Cinta..Bahagia..Setia Dia kepada kita Tak pernah berubah
-170913 0111pm-

Sang bulan tak mampu berbicara
Sang Bayu tak mampu bercerita
Sang pelangi tak mampu hadir setiap hari
Moga dirimu dilindungi
Dan dikasihi selalu

-170913 1136pm-

fi hifzillah
Amin..semoga semua sahabat dan keluarga mendapat rahmat Nya

Kita Semua Serupa

~Setiap org mempunyai cita-cita masing2,begitu juga dengan saya..!!
~Setiap org ada masalah tersendiri, begitu juga dengan saya..!!
~Setiap org ada orang yang tersayang, begitu juga dengan saya..!!
~Setiap org akan meninggalkan org yang tersayang, begitu juga dengan saya..!!
~Setiap org akan mati itu pasti, begitu juga saya yang akan mati suatu hari nanti, hidup ini sementara...
''I DON'T BELONG HERE''

kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai..
kalau takut ditinggalkan ? so..prepare awal2 jangan terlalu mencintai seseorang..

ingat 1, kita tetap ada Dia

Kenapa Allah Ciptakan Neraka

~ Kenape ALLAH Ciptakan Neraka

Ini kisah benar.. Kisah seorang gadis Meayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama. 

Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat. 

Saya tidak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. 

Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. 

Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di sala…

Jangan Tension.. Jangan Nangis

Image
aku tension..aku nak nangis.. lepas solat, mari kita bersenam.. tarik nafas.....


ni ala taichi sikit la...
sebagai intro dan warming up..


tiru la macam ni...
untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa.. aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..


gerak ke kiri kemudian ke kanan


ikut je ler... jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi..
ni untuk hilang mengantuk..


dah tu buat gerakan tangan dan badan...
buat macam happy aje..


kemudian goyang2 kaki dan badan sikit...

* hehhe... done... hati manyak senyum, bunga-bunga..
* tak mo nangis-nangis... nanti angah cakap..si buruk rupa
* senyum.. then, dah penat bersenam..tidur...
nite B)

Dugaan Yang Sentiasa Ada

Kadangkala Allah hilangkan mentari....
Kemudian Dia datangkan guruh.. Puas kita menangis.. Mencari mentari kita.. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah.. Sabarlah duhai insan.. Ada kemanisan di sebalik kepahitantatkala kesempitan wang, aku memohon supaya Engkau kuatkan aku untuk gagah hanya dengan bekalan makanan yang ada *
Alangkah indahnya kalau dapat kita fahami bahawa setiap inci ujian yang kita alami adalah sentuhan kasih sayang daripada Allah.. Tidak pernah sekalipun ujian datang untuk menjauhkan hamba daripada Tuannya, bahkan untuk menjadikan manusia ingat dan dekat kepada Pencipta *  cemburu dengan bahagia di mata.. menumpang kasih hanya pada manusia.. tanpa ku sedar aku ada Dia yang sentiasa ada bersama.. akan ku cuba sendiri membawa diri tanpa bantuan sesiapa meskipun tidak berdaya hanya mampu berserah pada Nya *
Allah won't give you more than you can bear.  He might let you bend, but  He won't let you break.  * tangisan pada kalam Mu buat aku sedar aku ada K…

Solat Rawatib

Solat Rawatib ialah solat sunat yang dikerjakan sebelum atau sesudah solat fardhu.
Ada 2 jenis solat rawatib iaitu -->
* Qabliyah - dikerjakan sebelum solat fardhu
* Ba'diyah - dikerjakan selepas solat fardhu

Waktu-waktu solat Rawatib ialah (menurut buku Dr. Mohd Puzhi Bin Usop )
* 2 raakat sebelum solat Subuh ( Qabliyah )
* 2 rakaat sebelum solat Zohor ( Qabliyah ) dan 4 rakaat selepas Zohor ( Ba'diyah )
--> Ba'diyah dan Qabliyah Zohor boleh 4 rakaat, tetapi caranya harus 2 rakaat salam
* 2 rakaat atau 4 rakaat sebelum solat Asar ( Qabliyah )
* 2 rakaat selepas solat Maghrib ( Ba'diyah )
* 2 rakaat sebelum dan sesudah solat Isyak  ( Qabliyah dan Ba'diyah )

solat sunat dilakukan untuk menutup kekurangan dalam mengerjakan solat-solat fardhu
-akucubamenampallubangpahalakudenganbelajarsolatsunat-

Dalam hidup ini kita akan berjalan atau berlari.. Mengapa kita melakukannya..
Untuk mendapatkan sesuatu  & Untuk meninggalkan sesuatu

I hope I'm not alone

Image
Another day has gone
I'm still all alone
How could this be
You're not here with me
You never said goodbye
Someone tell me why
Did you have to go
And leave my world so cold

Everyday I sit and ask myself
How did love slip away
Something whispers in my ear and says
That you are not alone
I am here with you
Though you're far away
I am here to stay

But you are not alone
I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
But you are not alone

'Lone, 'lone
Why, 'lone

Just the other night
I thought I heard you cry
Asking me to come
And hold you in my arms
I can hear your prayers
Your burdens I will bear
But first I need your hand
Then forever can begin

Everyday I sit and ask myself
How did love slip away
Something whispers in my ear and says
That you are not alone
I am here with you
Though you're far away
I am here to stay

you are not alone
I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
you are not alone

Whisper three words and I'll come runnin'

Hari Jubah Aku

Image
Alhamdulillah... selamat bergraduasi sebagai pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Matematik) dengan Kepujian. Terima kasih sangat2 kepada mak, ayah, angah dan adik serta azrul sekeluarga kerana ada bersama melihat aku di pentas.. * even ada yg tengok kat internet je *
Aku sebak bila pegang ijazah..itu impian ayah ku.. tetapi maafkan na sebab tak mampu menyara dan memberi duit kepada keluarga lagi... * segalanya ku simpan di hati * seribu cerita yang tak terkeluar oleh kata-kata.

nad and fariza 2009-2013
nad and azrul 2011-2013
my family and i -till jannah-
nad and sue -besties-
mat poyo konon dah konvo
till jannah..amin
2009-2013 together
yahoo...i'm done..u?
ku iringi doaku untuk semua yang membantu ku dari ku kecil hingga kini -aminnn-

From Adik Buaya

Image
"Dikala diri diuji
Jgn engkau bersedih
kerana SI DIA selalu bersama kita

Wahai sang rembulan
Temanilah dirinya
Dikala dri diuji...Tak termampu ditanggungi

YA Allah..Ya Tuhanku..
Engkau yg Mha Agung
Tiada yg ak smbh mlainkan driMU

Ya Allah.. Ya Tuhanku...
berilah diriinya kekuatan
Menemph pellbagai dugaanMU

Selamat... Hari lahir
Buatmu Kak Nadzirah
moga hidupmu selalu dberkati...

Tidurlah kak ku syg..
jgnlah brasa bimbang..
krna tiap ujian..
menguatkan diri.. kita...

Your song...
From: Buaya.. haahhahaha" on your timeline.

* Thanks to my adik buaya...noti...nama buaya coz tragedi kartun buaya time bp award yg dibawa tidur time jurultih bagi ceramah..
padan muke..btw, tenkiu for anything... :P


sorry adik...dh terupload gambar comel ni..hahha
* moral of the story...don't sleep behind me in front of VIP *

Kenapa orang Islam sembah Kaabah ?

Image
"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"

"Oh.... itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"

"Baitullah tu apa?" ...
"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"

"Allah ada dalam tu?"

"Tak....."

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"

"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."

"Kamu sembah apa?"

"Saya sembah Allah swt"

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"

"Saya MENGHADAP sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."

"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."

"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"

"Pernah...... selalu.."

"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"

"Tengok perlawanan bola la.."

"Di mana?"

"Dalam tv la.."

"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."

"Memanglah tak ada.. tapi itukan gam…

Kenapa rezeki susah nak masuk ??

Image
Rezeki bukan datang bergolek Tak juga datang dari atas langit Tapi datang dari usaha kita Kalau usaha dan doa sentiasa ada Allah takkan kedekut untuk beri kita rezeki Allah sentiasa memudahkan manusia Hanya manusia sering melalui jalan susah : : Mak : Na..ada duit belanja tak ? Na : Ada.. Mak : Berapa ? Na : Ada lah sikit..nak kata tak da duit, ade RM1 lagi dalam beg duit Mak : Anak yang paling susah mintak duit.
Tinggal seringgit pon diam lagi..ish..esok angah masuk duit
Na : Tak pe ker ? hehhe..Alhamdulillah : : Bak kata anak buah ku " Mak Uda ada seringgit lah tu " : : Seringgit pon duit jugak


maka..jangan sesekali kita kata kita ni tak da duit...duit boleh cari..tapi jangan curi ..
sambil buat muka comel, sengeh di hujung talian  - hujung semester biasa lah -

Sindiran sebagai satu kesakitan atau gurauan ?

Image
Hiyakkkk.... Hiyakkk...

Kasi pening ini kepala Kita jangan lepas geram kat orang kalo kite marah Kite tulis...Kite selawat banyak-banyak Kalau bukan salah kita sekali pun Kita senyum je Hiyakkk Hiyakkk Comel plak aku tengok si kuning ni joget
;: : : Hal ini kerana saya sedang BERSABAR bersabar dengan segala nya

yes...betol kata Ustaz... : fuh fuh : mari sambung belajar chaiyok..final year
hehe..but i'm still love my friends

Tujuan Al Quran Diturunkan ke Dunia

Image
Pernah tak anda rasa begitu lama tidak membaca Al Quran? Sehingga terasa gagap dan keras lidah untuk menyebutnya ? Sejujurnya aku pernah..mungkin sebulan aku terlalu lalai hal dunia, aku hanya mampu menyentuh Nya Masha Allah...sungguh..aku tahu akan sebutan nya... aku tahu akan tajwid nya.. Sesungguhnya Allah Maha Besar... Hampir 5kali aku ulang kembali untuk lancarkan ayat itu SubhanaAllah besar sungguh Agung Mu Aku sedar yang aku sebulan tinggalkan diari sebagai umat Islam ku Alhamdulillah kembali bersama hingga kini..

salam tarbiyah - berehat sebentar daripada kepeningan final exam - Wish Me Good Luck

BEZA AIR MAZI, AIR MANI DAN AIR WADI

Image
Air mani ialah cecair yang keluar ketika mencapai kemuncak syahwat ketika berjimak atau bermimpi hingga mengeluarkan mani.

Hukum air mani adalah suci.

Walau bagaimanapun apabila keluar air mani, maka seseorang itu wajib mengangkat hadas besar iaitu mandi wajib.

Air mazi ialah air yang keluar ketika ghairah.

Jika diyakini air yang keluar itu adalah air mazi, maka seseorang itu tidak wajib mandi hadas, memadai dia membasuh sahaja kemaluannya dan tempat yang terkena air mazi tersebut.

Ini kerana air mazi adalah najis mutawassitah (pertengahan).

Air wadi pula ialah air putih pekat yang keluar dari kemaluan lelaki dan wanita selepas membuang air kecil, atau mengangkat sesuatu barang yang berat atau kepenatan.

Hukumnya adalah najis mutawassitah iaitu sama dengan air mazi dan tidak perlu mandi wajib memadai dengan membasuhnya sahaja.

Sekiranya airmazi dan wadi terkena pada pakaian ketika solat, solattidaksah kerana kedua-duanya adalah najis mutawassitah.

Air mani tidak najis, jika terkena pakaian ket…

Penantian

aku rela bersabar
menghitung hari-hariku
kerna hidup ku penuh persoalan

dengan kepedihanku
aku terus bersabar
menantikan sinarmu
kerna hanya dirimu satu

tempat mengadu
segala rasa diriku
walau kadang hatiku terduga

pendam rasa kau aku
namun seri bukan
selalu tiba
dalam kehidupanku

telah jelas kau bukan milikku
hanya bersandar semata kepadamu
teguhkanlah penantian ini

untuk mengecapi satu mimpi
yang lama ku nanti
teguhkan penantian ini
yang ku ingin selama ini

hadirkanlah..cintaku..

_ku sisipkan air mata ke tepi
  supaya tidak jatuh ke paparan itu
  melihat dia gembira dengan yang lain
  ku berdoa yang terbaik untuk nya
  ku bahagia melihat kau bahagia
  ku berdoa juga supaya aku bahagia sepertinya
  dulu tidak mohon kini selamanya_

Cakap tak serupa bikin

Assalamualaikum..
Semua orang duk post pasal PRU-13..
Aku tak dak mood nak cakap pasal PRU ni
Aku pon xdapat nak mengundi..<some problem occured>
Cuma nak luahkan pasal Cakap Tak Serupa Bikin

SITUASI 1
Si A : Aku naik bas kol 4 tadi dengan sesak ramai-ramai orang
Pendengar : Bukan ko naik bas kol3 ker sekali dengan si B ?
Si A : Betol lah aku cakap...naik bas kol3...
Pendengar : Tadi ko cakap naik bas kol4...
Si A : Korang ni selalu dengar lain...( sambil buat muka dan merajuk )
< errrrr,..salah kami ker yang dengar benda betol >

SITUASI 2
Pensyarah : Anda mesti buat macam ni macam ni...bla bla..
Abu : Kan aku dah cakap..hari tu ko cakap xperlu buat bla bla bla tu,,
Kamil : Sejak bila plak aku cakap xpayah buat bla bla bla tu...
Abu : Ade r ko cakap hari tu time aku nak buat bla bla bla ni...
Kamil : Mane ade..ko ni selalu salah dengar
Abu : < aku jugak yang kena ..sabor je lah >

* teringat kat zaman matrik yang banyak bagi kesan positif dan negatif kat hati aku
* i mi…

Teki-Teki yang wajib diketahui

Image
indahnya ilmu itu Imam Ghazali insan kurniaan Allah sebagai panduan umat dunia kini _amin_

Cara nak besarkan gambar di blog bila cursor disentuh

Image
Assalamualaikum..
Pernah skodeng blog kawan-kawan and sangat interest bila cursor sentuh kat gambar...
Gambar tu membesar...ok..lepas dah menuntut ilmu tu, saya dah berjaya..Yahooo..
Lambat betol aku ni...out of date..semua orang dah tahu..aku baru nak tahu..
Btw, nak cite gak..

Okeyy , nak tahu macam mana saya buat ? Ikot je step di bawah..

1. Log in > Dashboard > Design > Edit Html
2. Tekan Ctrl F serentak , dan cari kod ini : <head> 
3. Dah jumpa ? Copy pulak kod di bawah ini erk ? :  <style>
.post img:hover {
-o-transition: all 0.3s;
-moz-transition: all 0.3s;
-webkit-transition: all 0.3s;
-moz-transform: scale(1.2);
-o-transform: scale(1.2);
-webkit-transform: scale(1.2); }
</style>
4. Paste kan di bawah kod yang korang carikan tu eh .
5. Then , SAVE !

6. Sekarang  , cuba intai gambar di entry korang ? Membesar tak ? HUHU .

mak uda rindu aqil <contoh aje>
: : : terima kasih

Akses dan ekuiti

Assalamualaikum.. Alhamdulillah..presentation selesai dengan baik dan mendapat pujian. Bukan pujian yang diharapkan, cuma apa idea dan lontaran pendapat dapat disampaikan. Dr. Sazelli cakap.. " isu kelainan upaya sangat menarik..dan tak ramai yang nak tampil untuk beri pendapat " " Nadzirah..awak ambik subjek minor Pendidikan Khas ker ?? " hehhe..saya cuma tertarik dengan tajuk ni..thats why saya kaji dan cari banyak bacaan.. sekian...semoga sistem pendidikan di Malaysia selaras tanpa mengira siapa dia dan siapa aku... aku-dia-kamu-semua = kita serupa

Teacher Certification (Persijilan Guru)

Assalamualaikum.. Ini adalah presentation untuk kursus yang membincangkan isu-isu dalam pendidikan khususnya Matematik.. Isu yang paling hangat yang dibincangkan semasa sesi perbincangan.. Dengan soalan-soalan bertalu-talu diajukan kepada pihak panel.. adoyai..tak taw nak kata apa..semua ni kehendak di atas sana.. Teacher certification from Nad0209 thank you

Dinner AT14 [PreGraduation Day] 2013

Image
Alhamdulillah...
Ini adalah semester terakhir bagi ISMP Matematik 2009/2013 UPSI..
Sejujurnya, aku tak ingat semua pelajar Math yang sama batch dengan aku..
tapi yang pasti aku taw yang dia tu same kos dengan aku..
such a wonderful and adorable night dinner
1st time aku pakai shawl... mak andam ku Manisku Sue
Semoga kenangan ini kekal abadi dan hubungan kekal till jannah
amin..sedih untuk tinggalkan kenangan ni..
setiap masa DATANG dan PERGI

_gambar-gambar ini bukan berkaitan dengan apa-apa skandal yer_
_sekadar rakan seperjuangan yang kadang-kadang pernah bergaduh, berperang dan saling membantu_
ok.bye



che' nor_afni_zatul_emy

datin - datin AT14 (*.*)

tak semua yang datang..btw..happy

budak KMPP..among 2gether again

 my lovely fren..Shuhaida Mah Hassan

budak meja sebelah..kuat makan..

santek plak gambar ni..hehe

adorable buddies

till jannah

antara lelaki yang bising dan hot (konon)

korang memang gorgeous!!!
: : : : : pregraduation day 2013
sekali kita bersahabat
selamanya kita tetap sahabat Amin..








Learn from mistake

Do not educate your child to be rich, educate him to be happy.
so when he grows up, he will know the value of things, not the price.

Do not educate yourself to be easy, educate to learn.
so, later, we know how to be hard not to give up.

Now, i feel hard to learn...but later..i hope its easy for me to handle such hard and hardest things..

1144-24042013

Bila mulut dah bersuara

Bila mulut dah bersuara
Apa yang dikata akan diiyakan sahaja
Bila mulut petah bermula
Apa yang betul dan salah sama sahaja
Bila bukti yang ditampil melebih segala
Yang mendengar terdiam tanpa berkata
Hanya tersenyum dengan gurau senda
Pabila kawan berkata biarlah dia dengan katanya
Asalkan kita tahu apa asal usul perkara
Yang salah jangan dibetulkan dengan kata nista
Biarlah dengan ayat yang berpada
Benar kata sang pujangga
" Kata-kata adalah racun berbisa "

11.51a.m 170413

Jurassic Park

Image
Everyone says teaching is so easy, just like walking in the park.
But only teachers know that the park is Jurassic Park with variety of Dinosaurs !

My students like Dinosaurs...
Because they are so hungry to play around..
Because they cannot seat properly and keep silence.

But,
I miss my Jurassic Park
I miss my Dinosaurs 
_fullstop_


CGPA atau PENGALAMAN atau KEMAHIRAN yang penting ??

Image
bila dah hampir ke arah penghabisan zaman belajar untuk ijazah ni..
macam-macam isu timbul

CGPA yang LEBIH PENTING untuk kerja
KEMAHIRAN yang LEBIH PENTING untuk kerja
PENGALAMAN yang LEBIH PENTING untuk kerja








kredit to Sembang Melayu.com sebab buat ramai terfikir pasal isu ni..


kredit to my fren, Sue sebab itu adalah kata-kata dari seorang lecturer yang sangat mementingkan ilmu dan praktikal serta amali dalam hidup berbanding percapaian akademik semata-mata

teringat akan banyak peristiwa
1. seorang rakan yang mempunyai JAWATAN yang agak tinggi dalam sesebuah PERSATUAN/ORGANISASI yang mempunyai CGPA yang 1st class punyer...tak tahu nak arrange majlis..tak tahu nak buat kertas kerja..tak tahu nak cari sumber pinjaman barang ..
jawatan tinggi, tak tahu pasal kertas kerja ??? opss....macam mana boleh dapat jawatan tu ??

2. seorang rakan yang sudah bergelar GURU yang dulu duk lekeh dengan tugas yang diberikan..hanya pandai mengarah orang bawahan dan rakan-rakan..tanya pasal kertas kerja..tan…