BP AWARD 2012

Alhamdulillah...rezeki Allah bagi aku pada 31.12.2012
Pengakhiran tahun dengan anugerah BP ini
Penghargaan bagi subang yang aku gadai
Penghargaan bagi diri sendiri yang banyak bergadai
Semua mampu dapat
Semua mampu buat
Aku bukan yang terbaik
Kerana semua Kelana adalah yang terbaik
Siapkan buku log dengan niat ikhlas
Lulus ker tak lulus ker, lain cerita
Sanggup tahan makan untuk bayar semua itu
Sanggup tinggal mak ayah kerana itu
* yang aku tulis ni apa yang aku ingat sebab mungkin ada cerita di sebalik nya

Hari pertama


~ daftar --> berkumpul
~ jadi MC..istiadat yang salah..xpe..belajar kan..
  orang lain tak rasa..aku rasa..so..i got speciality
~ malam tu kena panggil..." mana buku log pengembaraan ?? tak hantar ker?? "
   hati aku tak takut.kosong jer.sebab aku tahu,aku hantar.mesti ade orang ambik.
   thanks to en.fadzil sebab bgtaw sape yang ambik buku log aku
   thanks jugak kat Tuan Hj. Shukor sebab pilih buku log aku untuk dilihat
   Penghargaan terhadap kata-kata semangat dari Tuan Hj. Shukor :)
~ Buat kumpulan pon susah..kebanyakkan peserta ada lah terlalu muda + mentah
   Pendapat aku lah..dari 28 orang tu, lebih separuh dari nya adalah masih STPM or bawah dari 21 tahun
   Bukan nak rendahkan mereka...aku pon tak hebat..masing-masing ada kelebihan
   What i do.cuma make it easier.masuk jer mane2 group.then, compile kertas.taip yg full
   " this one for you sir..complete name and list for task tomorrow"
   " good..this one call good job as kelana "
    TQ..

Hari kedua -----> Hari ketiga


~ Ujian khidmat masyarakat
   1st time aku jaga lalulintas
   Aku ni takut nk melintas + takut lori besar + takut kereta laju
   = aku ni memang penakut
  Memang kena maki..memang kena marah jer makanan kami hari ini
  What the great..i jot down in my soul
  Berlari tukar baju...Berpeluh dengan uniform..suke suke..bau peluh..
  Tu baru kelana...kejar masa..kejar keje
  Main paintball..like!! terima satu tembakan tepat kt lengan
~ Ujian individu
   Kenegaraan + Kepengakapan
   Serius aku ni bodoh hal sejarah
   Serius aku ni kelentong bab sejarah
   Nasib baik ada taw sikit-sikit pasal negara ( tapi I LOVE MALAYSIA taw )
   Ujian berkumpulan
   Mungkin penilai nk tengok cara kite bercakap
   Sedia untuk dinilai
   Cuma bagi idea untuk 2 topik yang boleh dibawa berbincang
   * aku yang suke cakap merapu
~ Ujian pioneering
   " Monkey Bridge " dengan patung pengakap + si buaya terngaga
   Kumpulan 1 memang terbaik
   Mahdi + Firdaus + Ameer + Helmi + Azmi + akak korang yang kuat melatah ni
   Korang memang sporting especially time nyanyi + menari
   Adik-adik yang hebat dan kelakor
   Stay sampai 4.30 pagi untuk Monkey Bridge
  Jaga adik-adik yang buat aku gelak tak kering gusi
~ Ujian pengucapan awam
    Tajuk aku " Penerapan Nilai Murni Dalam Kepengakapan "
    Buat isi sekejap..then aku lena kerana pil ubat batuk + selsema
    Bangun jer dari lena yang sekejap..dh kena berucap
    " seterus nya...peserta bernombor 24"
     Sebab aku ni jenis tak suke menghafal..
    Maka..mula lah aku merapu dengan apa jua yang ada di benak jiwa dan lilit otak aku
    " Awak bagus time pengucapan awak tadi..Badan tak statik..tu yang bagus.."
    Siap dengan ayat yang tetibe kuar dari otak yang blur tu
    1. Pengakap mampu mentranformasi generasi
    2. Semua pengakap adalah pemimpin
    then..sekian terima kasih..
~ Ujian Radio Amatur
   November - Alpha - Delta - Zulu - India - Romeo - Alpha - Hotel
   i got 54/60
  Nasib baik lulus..lulus 50 ke atas sahaja
  Thanks to Tuan Sabri yang memang suke panggil no.badan aku. " TWO FOUR!!! "
* thanks to adik ku, Mahdi sebab belikan ubat batuk + marah kt akak ko yang degil minum air sejuk ni.. si adik bulu mata lentik yang kuat tidur..

Hari keempat


~ Ceramah + kena maki + kena marah + kena puji
   Level mane pon kami tak tahu kami ni...
   Semua tak layak untuk BP Award ni
   Cuma beza nya semua sedang berusaha yang terbaik
~ Alhamdulillah...dapat Rambu merah + Apolet BP..
   Sekali berpengakap, selamanya berpengakap..dan kini aku terperangkap


  
siap disampul..isi belum dikemas kini lagi

 
siap dikemaskini..sedia utk disahkan oleh ADC Kelana Daerah + DC Batang Padang + ADC Kelana Negeri ----> Borang dihantar ke DC Negeri 


           
 Buku log wajib : PENGEMBARAAN + KEMAHIRAN


Buku log wajib : KEAHLIAN + PERKHIDMATAN



 Buku log lencana pilihan : KEPIMPINAN ( manikayu unit remaja )



Alhamdulillah...dalam genggaman
Aku akan ingat ayat seorang penilai
" Jadilah pemimpin yang terbaik.sentiasa sedia memimpin dan dipimpin "



Pengakap adalah seorang pemimpin..Lulus atau tidak bergantung pada rezeki
Jika aku gagal sekalipun, aku tahu kerna aku masih belajar                         





 * Semua ini adalah permulaan bagi setiap pengakhiran

    Setiap anugeraah adalah satu cabaran
    Dan ingat...aku takut untuk pakai Rambu Kelana dan Apolet BP
    Sebab ilmu aku masih tak gah..
    Cuma aku anggap anugerah ini satu cabaran untuk aku supaya tak henti belajar

Batch Pertama dari Negeri Perak.. seramai 9 orang










Comments

  1. tahniah saudari :) proud of u!

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih...hanya untuk menambah pengalaman..

      Delete
  2. SALAM PENGAKAP..ADA SIMPAN LAGI TAK BUKU LOG?
    TAK PUN FORMAT BUKU??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam pengakap. Ada bbrapa buah di kampung dan 2 buah org pinjam xhantar2...ermm2

      Delete
    2. Salam pengakap. Ada bbrapa buah di kampung dan 2 buah org pinjam xhantar2...ermm2

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Skim Pengakap Muda

BUKU LOG PENGAKAP KELANA