CGPA atau PENGALAMAN atau KEMAHIRAN yang penting ??

bila dah hampir ke arah penghabisan zaman belajar untuk ijazah ni..
macam-macam isu timbul

CGPA yang LEBIH PENTING untuk kerja
KEMAHIRAN yang LEBIH PENTING untuk kerja
PENGALAMAN yang LEBIH PENTING untuk kerja








kredit to Sembang Melayu.com sebab buat ramai terfikir pasal isu ni..


kredit to my fren, Sue sebab itu adalah kata-kata dari seorang lecturer yang sangat mementingkan ilmu dan praktikal serta amali dalam hidup berbanding percapaian akademik semata-mata

teringat akan banyak peristiwa
1. seorang rakan yang mempunyai JAWATAN yang agak tinggi dalam sesebuah PERSATUAN/ORGANISASI yang mempunyai CGPA yang 1st class punyer...tak tahu nak arrange majlis..tak tahu nak buat kertas kerja..tak tahu nak cari sumber pinjaman barang ..
jawatan tinggi, tak tahu pasal kertas kerja ??? opss....macam mana boleh dapat jawatan tu ??

2. seorang rakan yang sudah bergelar GURU yang dulu duk lekeh dengan tugas yang diberikan..hanya pandai mengarah orang bawahan dan rakan-rakan..tanya pasal kertas kerja..tanya pasal ilmu yang dia sepatutnya ambil berat dulu..tanya pasal macam mana nak itu dan ini..sambil menunggu kata sesalan dari nya, aku terfikir, di manakah dia dulu semasa aku bersama-sama rakan-rakan ku berpesan pada nya supaya belajar mencari pengalaman supaya senang bila dah bergelar GURU kelak..kemudian..." MAAF..AKU MENYESAL TAK AMBIK PORT APE YANG KORANG BUAT DULU.."ok..xpe..belajar lah dari bawah sebab pengalaman mengajar erti belajar.


* ni pon jadi isu ???
* manusia tak minta disanjung atas dasar pencapaian nya..cuma perlu tahu apa yang betul dan apa yang salah je kan..ker aku salah ??? its my opinion..

SOOOOOO....KONKLUSI...

TANYA DIRI SENDIRI
NIAT YANG BETOL
PENGALAMAN MENGAJAR ERTI HIDUP
ILMU TANPA AMAL ADALAH SIA-SIA

_noktah_



Comments

  1. Lama nih ga nongol di mari . .
    oiya request artikel kesehatan yah biar ga boring gan ..
    :D

    ReplyDelete
  2. nnt ukur masa LM nnt. hahaha..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Skim Pengakap Muda

BUKU LOG PENGAKAP KELANA