ISTIADAT SERAH TUGAS 2014

Assalamualaikum..
Salam Pengakap
Salam BerBueno....

Kawan-kawan dan adik-adik pengakap sekalian..
Maaf lambat upload pasal istiadat serah tugas ni..
saya cuma nak confirmkan dengan jurulatih pasal istiadat yang terbaru ni..
* lebih afdhal..kang salah, saya kena marah

saya tak tahu bila istiadat serah tugas ni ditukar.
cuma jurulatih saya yang ajar, maka saya ikutkan aja..

perbezaan yang baru dengan yang lama ialah
1. hanya ketua atau wakil krew/patrol sahaja yang terlibat
* ini yang jurulatih aku ajar lah..kalau salah sila betulkan.
* kalau dulu, melibatkan pemimpin sekali. sekarang tak dah
2. pergerakan yang seiring
* maksudnya, ketua krew/patrol yang hendak serah tugas dan ketua krew/patrol yang akan terima tugas akan beri salute/hormat pengakap serentak..(tiada istilah aku hormat kau dulu,baru kau hormat aku)

Tak de banyak beza pon...
Cara serah dan terima buku rekod bertugas/bendera tetap sama dalam apa jua istiadat (terima anugerah ke,bendera ke dll).
Tangan yang memberi macam tangan yang menadah.
Tangan yang menerima pula tapak tangan kanan di atas dan tapak tangan kiri di bawah..
*faham-faham je lah ye..bende senang


hidup mesti hormat orang lain dan diri sendiri
hidup mesti ada landasan baru lah hidup ada pedoman





Comments

Popular posts from this blog

Skim Pengakap Muda

BUKU LOG PENGAKAP KELANA